עקרונות תכנית ויזת זהב ביוון

ויזת הזהב של יוון הושקה ב-2014 וקבעה שמשקיעים ממדינות שלישיות יהיו זכאים להיתר שהייה ל-5 שנים בכפוף להשקעה בנכס נדל"ן מקומי בשווי של 250 אלף אירו לפחות. 

לאחרונה התוכנית קיבלה עדכון שנכנס לתוקפו מרץ 2024, והגדיל את גובה ההשקעה ל-800 אלף אירו באזור אטיקה, סלוניקי, ובאיים המבוקשים כגון סנטוריני, מיקונוס ואחרים, בעוד שבשאר אזורי המדינה הסכום עומד על 400 אלף יורו.

ראש ממשלת יוון, מר מיצוטאקיס, הסביר כי ההחלטה נובעת מהצורך לאזן את שוק השכירויות, וכן לאפשר לזוגות צעירים לרכוש נכס ראשון במחיר סביר.  השקעות במסגרת ויזת הזהב היו כה אפקטיביות עד שגרמו לדחיקת בעלי נכסים מקומיים ולעלייה דרמטית במחירי השכירות. 

מהם היתרונות המרכזיים של ויזת זהב ביוון?

היתרונות המרכזיים של כניסה להשקעה בנדל"ן ביוון עם ויזת זהב הם גיוון תיק השקעות, גישה לשווקים חדשים, שיפור איכות חיים (במידה שההשקעה משולבת עם מעבר זמני או קבוע) וכמובן נתיב לרכישת אזרחות אירופאית. 

יוון מציבה תנאים מיוחדים מבחינת סוג הנכס ברכישת נדל"ן להשקעה לפי תוכנית ויזת הזהב. המשקיעים יכולים לבחור בנכסי מגורים, מסחר, תיירות ועוד. התנאים המרכזיים הם שווי הנכס, מיקומו וייעודו. היתרונות של רכישת נדל"ן להשקעה במסגרת תוכנית ויזת זהב ביוון הם, בין השאר:

  • היתר שהייה לחמש שנים, כולל תושבות לבני משפחה – היתר שהייה במדינה ל-5 שנים כולל אפשרות לחדש את ההיתר במידה שהנכס עדיין בבעלות המשקיע. בני משפחת המשקיע מקבלים תושבות, לרבות בני זוג, ילדים עד גיל 21 ואפילו הורים של שני בני הזוג. 
  • פתיחת עסק ביוון – היתר השהייה מקים זכאות לפתוח עסק ביוון אם כי הויזה איננה מאפשרת בדרך כלל גם עבודה במסלול אוטומטי. 
  • שירותי חינוך ובריאות – בעלי היתר שהייה מכוח ויזת זהב ביוון זכאים לקבל שירותי חינוך ובריאות במדינה. 
  • אין חובת מגורים ביוון – תוכנית ויזת זהב ביוון לא מחייבת מגורים במדינה וניתן לפעול לקבלת אישורים למגורים לאחר הנפקת הויזה. 

האם ויזת זהב ביוון היא גם נתיב לאזרחות? היתר שהייה מכוח ויזת זהב מהווה צעד ראשון בדרך לקבלת אזרחות יוונית אך ההליך איננו מיידי. לאחר שבע שנים ניתן להגיש בקשה לאזרחות יוונית ולהיכנס להליך מסודר. 

כללים והגבלות חדשים בתוכנית ויזת הזהב – מרץ 2024

התקנות החדשות לוויזת הזהב ביוון נוגעות למחירי הנכסים, לגודל המינימלי של הנכס ולשימוש בו. ישנה תקופת מעבר להשלמת חוזים או משאים ומתנים הנמצאים בתהליך.

תקרות מחירים חדשות להשקעות נדל"ן ביוון

באזורי אטיקה, סלוניקי ובכל האיים עם מעל 3,000 תושבים, הסכום המינימלי להשקעה עבור קבלת היתר שהייה לחמש שנים יעלה ל-800,000 אירו. הרשימה כוללת את אתונה, פרבריה הצפוניים והדרומיים, העיר סלוניקי, האיים מיקונוס, סנטוריני ואחרים. עם השינויים החדשים, באזורים כמו איוויה, כרתים וכל יעדי האיים הפופולריים תהיה כעת תקרה גבוהה של 800,000 אירו. ברחבי יתר חלקי המדינה, התקרה תהייה של 400,000 אירו. התקרה של 250,000 אירו תחול רק על נכסים לשימור ומבנים תעשייתיים אשר יוסבו למגורים.

גודל מינימלי לנכסים בוויזת הזהב

רכישות ויזת הזהב יתקבלו רק עבור נכסים בגודל של לפחות 120 מטרים רבועים.

ויזת הזהב – הגבלות ייעוד ושימוש 

  • נכסים שנרכשו לצורך ויזת הזהב לא יורשו לשמש להשכרות קצרות טווח כמו Airbnb אך לבעלי הנכס תהיה הזכות להשכירו על בסיס קבוע.
  • במקרים שבהם הנכס יוסב למגורים, השימוש כמרכז עסקים אסור. 
  • אם הנכס נמכר, היתר השהייה יבוטל. 
  • היתר השהייה יכול להיות מחודש לחמש שנים נוספות כל עוד הנכס נשאר בבעלות המשקיע.

חריגות לתקנות החדשות

המינימום להשקעה של 250,000 אירו יישאר רק עבור נכסים מסוימים ללא קשר לאזור בו הם נמצאים. זה כולל השקעות במבנים היסטוריים ומבנים בעלי שימוש תעשייתי מוסבים למגורים. בנוסף, היתרי שהייה יכולים להתחדש לאותה תקופה (חמש שנים) כל עוד הנכס הנרכש נשאר בבעלות המשקיע. אם המשקיע מוכר את הנכס, ויזת הזהב (היתר השהייה) מבוטלת.

תקופת מעבר ליישום התקנות החדשות

כדי שהמערכת החדשה תיושם בצורה חלקה ולא תפגע בפעילות השוק, נקבעה תקופת מעבר עם התנאים הבאים: אזרחים של מדינות שלישיות שישלמו את המחיר או ישלמו מקדמה של 10% או יחתמו על חוזה מוקדם או הסכם רכישה פרטי המוכיח את הזכויות הרלוונטיות עד ל-30 בספטמבר 2024 יכולים להשלים את השקעתם עד ל-31 בדצמבר 2024 לפי התנאים שהיו בתוקף עד כה. במקרים אלה, אם רכישת הנכס לא הושלמה, הקונה יכול להשלים את השקעתו בנכס אחר תמיד בתנאים שהיו בתוקף עד כה, אך בכל מקרה לא אחרי ה-30 באפריל 2025.

סיכום

תוכנית ויזת הזהב של יוון מהווה תמריץ חשוב להשקעה בנדל"ן למי רוצה את האפשרות להשתקע או לפתח פעילות עסקית ביוון. 

 

לא יודעים מאיפה להתחיל?
זקוקים לייעוץ או ליווי במציאת נכס?

צרו איתנו קשר והמומחים שלנו יחזרו אליכם

נכסים שעשויים לעניין אותך

Compare